#87 ; Study Week Semester 1 di UniMAP

Holla everyone.

       This is actually an appreciation to my study group buddies. Eventhough time tu kita tak rapat, korang still terima aku untuk study sekali. Dari aku zero in basics of circuit theory, but at the end aku boleh jawab paper circuit theory even barai teruk. Even tak A, or i guess tak cemerlang, tapi tak gagal dan tak repeat paper buat aku rasa cukup bersyukur.

Ingat lagi macam mana wujudnya group tu. Bermula dari pertanyaan Nurina, 'Siapa nak join study group Adib?' No one yang reply her question, until aku volunteer untuk letak nama aku as the first human yang berminat, padahal acah ja. Bukan nak join sangat. Sebab tak reti study group, or i should say, tak reti study. Then, somehow, list nama tu makin dipenuhi dengan nama insan insan yang aku kenali sebagai teman sekelas.

At the end of the list, there are about 20 person that want to join that study group. 20 is a large number. It can be classified as a class, not a small group anymore. So, Adib decided to divide us to 3 smaller group. With mentor, Adib, Aslim, and Zaki. Randomly divided sebab kalau nak tanya pendapat group mana diorang nak pilih, memang dah habis degree pun belum puas hati. So sebab random, diorang pun boleh balanced-kan group.

Study group campur jantina? Okay ke? First meet memang awkward. Awkward nak mampus weh. Dah lah first meet study Circuit Theory. Haa, ternganga aku dengar adib ajar. Adib ajar, tak straight ke soalan, dia ajar basic je. Mula mula geram jugak sebab tak faham, pastu bila tahu basic tanpa tengok soalan, bila tengok soalan still tak tahu nak buat. But, bila pandang dari sudut positive, rupanya adib nak aku fikir, how how and how so aku boleh selesaikan sendiri no matter soalan yang aku nak kena jawab nanti.

Since study week just seminggu je, so jadual tu mula isnin-rabu, jumaat-ahad. Circuit theory, maths, programming. Ulang. Untuk second meet circuit theory, masing-masing dah fokus dekat soalan-soalan klinik and tips yg dr bagi dalam lecture.

Actually, time slots maths, masing-masing buat soalan sendiri ja, yang tak faham tanya. Sebab tak sempat pun nak belek semua soalan. Nak ajar satu-satu bukan ini masanya. So, a part of cafe is ours. Buat latihan, tak dapat jawapan yang sama, terus tanya. Tak semestinya tanya mentor, tanya kawan pun membantu. Thats why saya sayang classmate saya. 14th batch of RK85, UniMAP.πŸ’•

Sejujurnya aku bukan jenis baca buku, bukan jugak jenis buat latihan, bukan jugak jenis suka tanya soalan. Aku cuma fojus dalam kelas, so apa yang aku dapat dalam kelas is totally 100% apa yang aku bawak dalam dewan exam. Tapi, sejak masuk degree life, aku dah tak mampu pay attention dalam kelas, kelas panas lah, bising lah, tak nampak lah mengantuk lah, ada je problem. But, dengan wujudnya study group ni, memang banyak bantu aku. Sebab kalau aku tak join, aku duduk bilik kalau tak tidur, mesti main game. Lepas tu stress sebab tak study padahal aku yang malas.

Before start study week, kitorang ada luangkan a night bersama. Pergi makan steamboat dekat aura  steamboat, kangar, perlis. And lepak lepak dekat Kuala Perlis pukul 1 pagi. #Memory.


Struggle? Tak sangat. Kalau aku struggle mungkin lah boleh dapat 4rata. Hahaha. Study gila-gila bukan stail aku, slow and steady pun bukan
 Cara aku just slow and NOT steady, no WORK HARD, no WORK SMART. Just, TRY YOUR BEST.

So, aku nak cakap thankyou untuk insan-insan yang wujud dengan aku, dan sama-sama mencorakkan hari hari aku, dan secara tak langsung tolong aku mencorakkan keputusan sem 1 aku πŸ€“ 
also, a bunch of thankies untuk classmate aku time matrik, time dekat smksp, sebab ada dengan aku.

p/s ; nanti balik rumah, ada line data yang laju aku update gambar.

Comments