#69 ; Tamat.

Assalamualaikum.

Tamat sudah SPM, Tamat sudah sesi persekolahan. Tamat. Sejujurnya aku tahu, aku akan rindukan segala kenangan manis, masin, pahit, kelat dekat sekolah. Walaupun aku masuk lambat dari insan-2 lain. Tapi jiwa aku bagai tertanam di tanah Seri Perak. ceh, cliche.

SPM? Pada aku, susah. mungkin pada yang lain, mudah. Sebab aku study last minit and tak semua masuk dalam otak ni. Dah lah study last minit, sambil study berangan pulak tu. Hahaha. Tapi bukan angan cinta, ni angan nak masa depan cerah tapi taknak usaha. Soalan-2 KBAT, kemahiran berfikir yang amat susah yang diwujudkan untuk melahirkan generasi yang berfikir secara kreatif menyukarkan peluang aku melanjutkan pelajaran wehh. Soalan macam ni jawapan takda dalam buku teks, tak diajar disekolah. Jawapan perlu lahir dari otak calon sendiri. Andddd Jawapan perlu ada dalam skema lembaga. What? Nak jawapan dari calon yang ada dalam skema. Susah wey. Kalau jumpa soalan KBAT mesti tinggai dulu. Aaaaa.

Dengan tamatnya SPM, aku boleh tarik nafas lega. Tapi mood jadi down bila fikir result yang nak keluar nanti. Macam mana kalau jatuh teruk? Macam mana kalau tak dapat macam yang mama abah nak? Macam mana kalau nanti mama abah kecewa? Oh gosh, these question selalu bermain dalam fikiran. Sebut result, mesti lupa freedom semua.

Anyway, macam mana pun sebagai umat islam, jangan kita berhenti berdoa. Sebab? Mungkin dengan doa tu, nasib dan takdir kita mampu berubah :) Jangan sesekali hilang pergantungan dekat Allah :)

Comments