#86 ; The Result Day

Holla Evelibadi. Assalamulaikum guys.

Since last post aku dah cerita macam mana aku harungi that final exam week, struggling with the question papers. Tapi aku tak cerita pasal macam mana aku punya preparation pun.

Okay, lepas hampir sebulan menanti dengan menunggu, dengan penuh kesabaran keterujaan ketakutan kegerunan kemurungan kekecewaan Dan semua ke ke yang lain, tibalah harinya, keputusan pun tiba. Malam sebelum result keluar, aku okay lagi. Masih ber-huha huha. Tapi once dah 0000hrs, terus tak boleh duduk diam. Itu tak kena ini tak kena, nak tidur tak boleh. Aku, 'Ni tak boleh jadi ni, kena check jugak ni.' Then aku pun pergi login OSI (Online Student Information). Tapi still tak boleh display result. So konon nak tidur lah, golek kanan golek kiri still tak boleh lelap. So main game jap, tengok tv jap. Then tak sedar dah pukul 4. Time tu bukak status whatsapp, ada yang dah boleh check. So try login OSI sekali lagi, Lepas struggle dengan wifi rumah yang slow, akhirnya keputusan sem satu dah terpapar depan mata aku.

Tengok result, mula mula memang tak percaya, but theres a magic words yang aku ucap. Cuma, Alhamdulillah. Aku takboleh nak cakap yg result aku hit the target, sebab aku takda target. Aku tak specifies target sendiri sebab aku takut aku down sebab tak capai target sendiri. So, instead of 'Aku nak 4.00', aku prefer, 'Aku taknak failed'. Jangan ikut cara aku, sebab kalau nak cakap something, you should ask for that thing. Its much better too have your target, in your study.

So, bila hari dah siang, tibalah masa untuk teman-teman, orang-orang kampung, cikgu-cikgu, sedara-mara whatsapp bertanya khabar. Opps, bukan khabar aku, tapi khabar result. Bila orang tanya aku, 'result okay ke?' 'Result amacam?' 'Hows your result'. Aku just jawab 'alhamdulillah'. Tadi aku cakap, alhamdulillah is a magic word kan? Here's why.

i. Ada kawan yang tanya, bila aku jawab alhamdulillah, dia akan cakap congrats.
ii. Ada kawan yang tanya, bila aku jawab alhamdulillah, dia akan cakap 'takpa, next sem boleh usaha lagi'
iii. Ada kawan yang tanya, bila aku jawab alhamdulillah, dia akan cakap 'everything has been paid off sesuai dengan usaha kita'
And just a few of them yang akan tanya exactly CGPA kita. Just a few.

Nak bagitahu, with just an alhamdulillah, everyone will forget to ask your CGPA. And just jump to conclusion, without knowing the truth.

One of my classmate, told me that his pointer is below me just because i said alhamdulillah. Also, one of my housemate guessed that i got in dean list for that alhamdulillah word. And hopefully their words is also a du'a.

Juah: Say alhamdulillah, no matter what. Kita tak tahu, siapa yg lagi rendah dari kita, siapa yang lagi tinggi 😊 Rezeki kita tak sama.

Overally, no matter what we get, either more than what we hope for or not as we hope for, we should thank Allah for his rezeki.

p/s : i  was actually nak cerita pasal study week aku. Tapi cerita pasal result je pun dah panjang. So, next time, huh? Anneyong !
    

Comments